Towary kłopotliwe w transporcie

Doświadczeni transportowcy i logistycy zgodnym chórem twierdzą, że początkujące firmy nie powinny brać niektórych zleceń. Istnieją towary, z których transportem znacznie trudniej sobie poradzić, których przewożenie jest nie tylko kłopotliwe, ale również obwarowane licznymi obostrzeniami prawnymi, których dotrzymanie często wiąże się z dodatkowymi wydatkami. O jakich towarach mówimy? Czy stawianą w tym miejscu tezę możemy uznać za prawdziwą?

Pierwszym rodzajem towaru, który jest podczas transportu niezwykle kłopotliwy, są paliwa płynne. Problematyczna jest już sama konsystencja – pojemnik, w którym przewozi się paliwa musi mieć kształt cysterny i być stuprocentowo szczelny. Szczelność cystern jest kontrolowana na każdym kroku, dlatego prowadząc fracht takiego towaru zawsze należy wziąć pod uwagę margines czasu, jakiego będą potrzebowali celnicy lub inne służby do sprawdzenia pojemnika. Ta pieczołowitość służb w odniesieniu do paliw płynnych ma głębokie uzasadnienie – każdy, nawet najmniejszy wypadek może skutkować wybuchem lub wyciekiem zagrażającym środowisku naturalnemu i w dalszej konsekwencji – zamieszkującym okolicę ludziom.

Problemy sprawiają również ładunki sypkie. Jeszcze do niedawna można je było przewozić w otwartych skrzyniach, co znacznie ułatwiało transport i zmniejszało jego koszty. Współcześnie jednak przewożenie węgla czy żwiru w naczepach bez dachu jest zabronione prawem. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że wskutek wstrząsów, z jakimi zawsze mamy do czynienia podczas jazdy samochodem, z naczep przewożących sypkie materiały wypadały kamienie, które niszczyły szyby innych samochodów i wpadały im pod koła powodując wielomilionowe straty. Te uszkodzenia były tym bardziej problematyczne, że prawie nigdy nie dało się naprawić ich z ubezpieczenia – przewożący ładunek zawsze mógł powiedzieć, że to nie z jego samochodu wypadł kamień a udowodnienie mu kłamstwa było praktycznie niemożliwe.

Inna kategoria towarów kłopotliwych to towary delikatne i skomplikowane, takie jak telewizory i monitory. Mimo, że współcześnie ich obudowy są wykonywane w taki sposób, aby były w stanie wytrzymać nawet dość silne uderzenia, ich ekrany pozostają szklane, co oznacza, że są niezwykle podatne na mechaniczne uszkodzenia. Nie mniej delikatne są inne maszyny. Każdy, nawet najmniejszy wstrząs może spowodować, że urządzenie, gdy już znajdzie się u celu, nie będzie działać, a gdy tak się stanie – klient nie odbierze towaru i nie otrzymamy pieniędzy za fracht. Zabezpieczenie przewożonych urządzeń musi być perfekcyjne. Powinny być nie tylko pakowane w solidne i wyłożone styropianem kartony, ale również w taki sposób ułożone w kontenerze lub na naczepie, aby ich pozycja zawsze, niezależnie od okoliczności pozostawała stabilna.

Co ciekawe, kłopotliwe jest również przewożenie towarów względnie tanich. Dlaczego? Dlatego, że żeby się opłacało, musi być wykonywane na bardzo dużą skalę. Używanie w tym celu samochodów może okazać się bez sensu – na dłuższe odległości sprawdzają się tu najlepiej statki, a tam, gdzie nie ma dostępu do morza i portu – pociągi. Większość firm transportowych i logistycznych przewożąc niedrogie ładunki (piasek, żwir, ziarno, etc.) musi korzystać z zasobów innych firm. To mocno komplikuje organizację takiego przedsięwzięcia i sprawia, że zazwyczaj takiego transportu podejmują się tylko firmy wyspecjalizowane.